fredag den 27. juli 2012

Verdens bedste brød



Her er opskriften på verdens bedste brød, som også er verdens nemmeste brød at bage.
Uden at ælte eller forme kan man få et virkelig lækkert og luftigt brød med en god sprød skorpe. Hemmeligheden bag opskriften er en stegeso eller en gryde med låg der kan gå i ovnen. Når man bager på denne måde, lukker man dampen inde, og det giver brødet noget helt specielt.

Her er opskriften: 



Dag 1

ingredienser 
  • 625 g mel
  • 5 dl. vand
  • 2 tsk salt
  • gær på størrelse med en ært 
Melettypen bestemmer du selv alt efter hvad du har liggende. Jeg plejer at bruge ca. 2/3 hvede og 1/3 groft mel. Man kan også tilsætte kerner eller hvad man har lyst til for at variere. 

Gær og vand blandes først, og derefter tilsættes salt og mel. Her er det nemt, for man skal kun lige blande det sammen, så alt melet er fugtigt. Så det tager ca. 2 min i alt, så har man en dej. Den skal så dækkes til med film og stå til dagen efter. Den kan sagtens stå ved stuetemperatur men den kan også stå i køleskabet. Jeg plejer at stille min på køkkenbordet, så ved ikke hvilken metode der giver det bedste resultat ( mindst 12 timers hævning)   


Dag 2
Hæld dejen ud på et meldrysset bord. Nu skal man trække dejen ind over hinanden. Først den ene siden og så den anden. Dejen er lidt våd, så det skal gå lidt hurtigt, så ens fingre ikke hænger fast i dejen. Nu skal dejen lægges op i et smurt fad, og dækkes til med film. Dejen skal nu hæve i 2 timer på køkkenbordet. 


Hvis man bruger en römertorf som jeg gør, så skal man huske at den skal stå i blød i vand ca. 10 min. Derefter tændes ovnen på 250 grader, og stegesoen stilles ind. Det er rigtig vigtigt at stegesoen er varm nok, så når ovnen viser at den er 250 grader, så skal man lige lægge 15-30 min oveni så man er sikker på at stegesoen er varm. Det er vigtigt at stegesoen er varm nok, for ellers hænger dejen fast og man vil ikke kunne få den ud når brødet er bagt. 

Når stegesoen er varm nok, tages den ud og låget tages af. Nu hældes dejen forsigtigt over i stegesoen og låges lægges på. Nu skal den hurtigt ind i ovnen igen. 

Den skal nu bage 30 min. Dernæst tages låget af soen, og brødet skal nu bages uden lag i 15 min ved 230 grader. 





Når brødet er færdigbagt, tager man brødet ud af soen med det samme og stilles på en rist. Brødet skal helst stå lidt inden at man skærer i det. - Hvis man kan vente ; ) 








1 kommentar:

  1. Det ser virkelig godt ud! Jeg har flere gange prøvet at bage i Römeren, men den har nok ikke været varm nok, for brødet er altid kommet ud uden bunden :-) Ærgeligt, for skorpen er nok min yndlingsdel på brød :-)
    Jeg må prøve efter din fremgangsmåde næste gang.

    SvarSlet