torsdag den 21. marts 2013

Tranebærscones med hvid chokolade



Jeg elsker scones og spiser næsten en hver gang, jeg er på arbejde i Lagkagehuset. Inspirationen til disse scones er dog hentet fra mit gamle arbejde hos Wendorff bageren i Faaborg.

Basis opskriften på scones er hentet fra Meyers bageri, som er min yndlings bagebog : ) Jeg fik 35 scones ud af opskriften. 


Ingredienser: 
  • 150 g koldt smør
  • 600 g hvedemel
  • 125 g sukker
  • 0,5 tsk salt
  • 35 g bagepulver
  • 150 g tranebær
  • 100 g hvid chokolade
  • 3 dl kærnemælk
  • 2 æg
  • 1 æg til pensling

Fremgangsmåde: 
hak smørret i små stykker og bland det sammen med melet. Gnid smørret lidt ind i melet, men ikke i for lang tid. Det gør nemlig ikke noget, hvis smørret ikke er helt jævnt fordelt. Bland nu sukker, salt, bagepulver, tranebær og hakket hvid chokolade i. Oven i dette blandes kærnemælken og æggene hurtigt i, og blandingen vendes rundt med en dejskraber. Det er vigtigt, at man ikke rører for meget i dejen, den skal kun lige være samlet.
Dejen lægges nu ud på et meldrysset bord, hvor den rulles ud, så den har en tykkelse på 2-3 cm. Jeg brugte en udstikker på 5 cm i diameteren, men man kan også bruge et glas.
Sæt dine scones på en bageplade og lad dem hvile i ca. 30 min.
Inden de sættes i ovnen pensles de med et sammenpisket æg med en lille smule salt i.
De bages nu i midten af ovnen i 15-20 min på 200 grader.

Hvis man bedre kan lide fx. mørk chokolade i stedet for hvid chokolade, så kan man bare udskifte fyldet, som man har lyst : )  


Resultatet blev rigtig godt! De smager mindst lige så godt, som dem de har i lagkagehuset hvis ikke bedre ; ) 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar