mandag den 18. marts 2013

Nem og billig gulerodskage



Her den anden dag fik jeg akut lyst til at bage en kage. Det skulle gå lidt tjept, da jeg skulle nå at bage den inden, at jeg skulle mødes med en studieveninde. Jeg havde ikke tid til at handle og måtte derfor bruge, hvad der var i køleskabet.
Det blev så til en forholdsvis sund gulerodskage, som smagte himmelsk - især sammen med en kop friskbrygget espresso fra min frøken Silvia : )  



Ingredienser: 

  • 2 gulerødder ( Jeg havde kun 2, men den kunne godt have brugt 1 ekstra gulerod)
  • 1 æble
  • 3 æg
  • 200 g brun farin
  • 100 g hvedemel
  • 100 g grahamsmel
  • 4-5 tsk kanel
  • 2 tsk bagepulver
  • 2 tsk vaniljesukker
  • 0,5 tsk salt

Sukker og æg piskes luftigt sammen. Imens rives gulerødder og æble, hvorefter de blandes i sukkermassen. Alle tørre ingredienser blandes først for sig og vendes så sammen med det andet. Det er vigtigt, at der ikke røres for meget i dejen, når de tørre ingredienser tilsættes. Kagemasse hældes i en form, som enten er smurt eller dækket med bagepapir. 

Kagen bages ved 175 grader i ca. 1 time. 

Når kagen er bagt færdig, kan man vælge at lave en topping med friskost, flotmelis og citron. Jeg valgte dog bare at spise kagen med en lille klat surmælksprodukt. Kagen kan dog sagtens også spises uden noget, da den er dejlig svampet og på ingen måde tør.  




Ingen kommentarer:

Send en kommentar