torsdag den 7. marts 2013

Chokorug


I Lagkagehuset har de for et stykke tiden siden fået nogle små rugbrødsboller med en masse chokolade i. De er virkelig gode, og de er svære at blive trætte af.
De er især gode at have med i madpakken, når man sidst på dagen mangler lidt energi.
Jeg kender desværre ikke lagkagehusets rigtige opskrift på deres chokorug, så jeg har bare prøvet mig lidt frem.


Resultatet blev ikke helt så godt, som jeg havde forventet. Dette skyldtes, at de ikke hævede så meget som forventet. Næste gang ville jeg nok bage dem i en muffinform, så de ikke flyder ud. Jeg kom også til at bage dem lidt for længe, da det kan være svært at vurdere, hvornår de er færdige.

Men smagen var virkelig god!!
 Så næste gang jeg bager dem ( og det vil jeg helt sikkert), så vil jeg forbedre de to punkter, og så tror jeg, at resultatet vil blive helt fantastisk : ) 


Ingredienser:
1 dag: 

  • 5 g gær
  • 2-2,5 dl vand
  • 250 rugmel
  • Lidt hvedemel ( tror det var ca. 50 g )
2 dag
  • 3,5-4 dl vand
  • 160 skårne rugkerner
  • 90 g solsikkekerner
  • 90 g hørfrø
Sidst på dag 2, eller dag 3
  • 15 g salt
  • 200 g chokolade ( jeg lavede halv portion minirugboller og en halv portion chokorug, da jeg kun havde 100 g chokolade) 
  • hakkede nødder efter ønske ( brugte mandler)

Fremgangsmåde:
1 dag: 
Bland alle ingredienser og læg låg på bøtten og lad den stå på køkkenbordet. 

2 dag: 
Udblød kernerne i vandet

Sidst på dag 2 eller dag 3:
Bland det hele sammen, undtaget de hakkede nødder. ( her delte jeg portionen op, og lavede som sagt en halv portion med chokolade og den anden uden.
Til sidst formes bollerne med en ske, og vendes i de hakkede nødder. Hvis man ikke har så mange nødder, kan man nøjes med at drysse dem på toppen.

De skal nu hæve på en bageplade i 1 times tid ca, og bages ved 185 grader i ca. 30-40 min. (Jeg bagte mine i ca. 50 min, og det var for meget i min ovn)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar