torsdag den 3. oktober 2013

Gulerodsboller


En god start på et projekt er at starte med at spise morgenmad med ens gruppe. Derfor bagte jeg nogle hurtige nemme boller aftenen før, så vi kunne hygge lidt inden det hårde arbejde. Bollerne blev dejligt bløde, men dog lidt for salt. Jeg har tilpasset saltmængden i opskriften, så jeg tror det passer bedre : ) 

Ingredienser:

  • 50 g smeltet smør
  • 4 dl mælk 
  • 1 dl kvark ( eller andet neutralt surmælksprodukt)
  • 50 g gær
  • 1 tsk salt
  • 4 tsk sukker
  • 4 revne mellemstore gulerødder 
  • 1½ dl grahamsmel 
  • 2 dl solsikkekerner
  • 1 dl sesam
  • Hvedemel til dejen var god : ) ( min vægt mangler batteri, så jeg kan desværre ikke oplyse hvor meget jeg brugte)
Fremgangsmåde:
Dejen laves som en traditionel dej, hvor gær udrøres i den lunkne væske. Herefter tilsættes de øvrige ingredienser.
Dejen skal hæve i nogle timer, hvorefter den formes til boller. Nu skal de hæve i ca 30 min igen, og så er de klar til at blive bagt. De bages ved 200 grader i ca. 20 min. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar