onsdag den 8. oktober 2014

Rugboller


Jeg har eksperimenteret lidt med min egen opskrift på rugboller, som er perfekte til madpakken på de lange dage på studiet. 

1. dag:

Fordej:
  • 10 g gær
  • 2 dl vand
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk honning
  • 100 g rugmel
-Ingredienserne blandes sammen og stilles på køkkenbordet i mindst 15 timer

Kerner i blød
  • 100g skårne rugkerner
  • 50 g hørfrø
  • 50 g sesam
  • 50 g solsikke
  • (Kernerne kan man sagtens selv vælge)
-Dækkes med vand

2. dag:

- Kernerne og fordejen æltes med:
  • 1 dl vand
  • 200 g hvedemel
  • 200 rug 
  • (Dejen skal være våde, men hvis den er for våd tilsættes lidt mere mel efter eget valg)

-Dejen stilles på køkkenbordet i mindst 2 timer. Jeg bagte mine rugboller i en form med solsikkekerner i bunden. Man kan også bage dem i muffinforme eller bollerne kan formes med en ske der dyppes i vand og så på en bageplade. 
De bages ved ca. 200 grader i 25 min. ( Kommer an på hvilken ovn du har, så hold øje)  

Herunder er der to billeder fra to forskellige portioner. Forskellen er kernerne og så er den ene portion drysset med solsikkekerner, mens den anden er drysset med fuldkornsdurum. Man kan på det første billede også se bunden, der er fyldt med lækre solsikkekerner : ) 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar