lørdag den 13. september 2014

Grundopskrift på fantastiske boller


Det er altså ikke så svært at bage boller med massere af smag og lufthuller, når man bruger denne fantastiske opskrift. Jeg har bagt bollerne 4 gange i løbet af få uger og de er blevet rost til skyerne af både venner og familie. Jeg er også selv begejstret for disse boller, selvom jeg normalt er lidt kritisk overfor mit bagværk - Det må være en arbejdsskade, når man har arbejdet i en bager i 5 år ; ) Så bliver man lidt for vant til det rigtig gode brød : )

Men her er opskriften, og den kan variere efter, hvad man har liggende af mel og korn i skabene. Denne variant er med gulerod, lidt rugmel og hørfrø. 


Opskriften er en videreudvikling af Lone Kjærs geniale gulerodsboller.

Fordej (dag 1)

10 g gær
3/4 spsk salt
1 spsk honning
100 g fuldkorns speltmel
2 dl vand

Dej (dag 2)
2 dl vand
100 g fuldkorns speltmel 
200 g revne gulerødder
ca. 350 g valgrit mel og kerner. (Vil dog sige at mindst halvdelen skal være hvede, for at bollerne får en god struktur. Man skal også være opmærksom på at noget mel kræver mere vand, så kom ikke alt melet i fra starten)
Olie til at dryppe på toppen af bollerne 

Fremgangsmåde 
Dag 1: 
Ingredienserne blandes sammen med en ske i en skål og sættes på køkkenbordet i mindst 12 timer. Skålen overdækkes med film eller et låg. 

Dag 2: 
Nu tages røremaskinen frem hvis man har sådan en. Ellers skal man være forberedt på at ælte en lidt våd dej.
Fordejen hældes i røreskålen og de øvrige ingredienser tilsættes. Nu skal maskinen bare have god tid til at arbejde med dejen og med at få trukket glutenstrengene og gøre dejen smidig. 

Jeg ælter på et mellemniveau på min kitchenaid, og det tager mindst 10 min før dejen er perfekt. Man kan se dejen er ved at være færdig, når den pludselig kan slippe skålens kanten. Man kan også lave en glutenprøve, hvor man trækker lidt i dejen og ser om den kan blive papirtynd og gennemsigtig.

Dejen skal nu hæve overdækket i 2 timer. 


Efter de 2 timer hældes dejen ud på et let meldrysset bord. Her kan jeg godt lide at bruge en lidt grov durum mel, fordi det giver den god sprødhed. Alt kan dog bruges. En anden idé er at blande nogle forskellige kerner og hælde dejen over disse. Så får dejen en fin kerneoverflade. Jeg vender dejen ind over sig selv en enkelt gang, så der er lidt mel/kerner over det hele. Derefter skærer jeg boller ud med en stor dejskraber og lægger dem forsigtigt over på en bageplade. Her må de gerne stå i ca. 10 min inden de lige dryppes med et par dråber olivenolie. Bollerne sættes ind i en forvarmet ovn på 225 grader og bages i ca. 15-20 min. Bank på bunden for at tjekke om bollerne er færdige.
  
De køles til sidst af på en rist og imens kan man nyde duften og synet af disse fantastiske boller.
GOD bagelyst! : )



Ingen kommentarer:

Send en kommentar