fredag den 11. maj 2012

Fynsk rabarberkage med crumble




Så er jeg endnu en gang hjemme og besøge mine forældre i det sydfynske. Da den står på familiehygge, hører der sig en god kage til. Jeg opdagede ret hurtigt de store flotte rabarber i haven, og så var det oplagt at kreere en kage med rabarber. 
Her får i min opskrift : ) 



Kagen består af 3 dele:

Rabarberfyld, kagedej og crumble. 

Rabarberfyldet:
ca. 450 g rabarber 
1 æble
90 g sukker
Vanilje
1 dl. vand 
- Blandede det hele sammen i en gryde lod det simre lidt. Efter et stykke tid fiskede jeg rabarberstykkerne op af gryden. Væsken der var tilbage i gryden kogte jeg ind, så det var en tyk masse. Denne bladede jeg igen sammen med rabarberstykkerne samt æblestykker. 

Kagedej:
130g. blødt smør
130g sukker
2 æg
130 g mel
- Smør og sukker piskes godt sammen, så det bliver en luftig creme. Dernæst kom jeg æggene i, og tilsidst melet. 

Crumble:
70g. mel
70g sukker
70g koldt smør
Hakkede mandler ( så mange som man nu ønsker) 
- Bland mel, sukker og smør sammen, og rør det rundt i røremaskinen med piskeriset, indtil at det har samlet sig til små kugler. Drys nødderne i. 

Til sidst samles kagen:
  • Kagedejen hældes ud i en form. (brugte et lille rundt ildfast fad)
  • Rabarber/æble blandingen smørres på.
  • Crumble hældes på toppen, så den dækker rabarberne. 
  • Bag ved 180 grader i ca. 55 min. 
  • Kan serveres med cremefraiche der evt. kan blandes med lidt vaniljesukker. 






Kagen blev rost til skyerne. Jeg synes dog selv at kagen virkede lidt for fed i smagen. Tror det var min crumple der ikke blev helt som forventet. Men alt i alt blev det en god kage.  
Så er der ikke andet at sige end velbekomme : ) 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar