tirsdag den 6. november 2012

Gulerodsbrud


Så er jeg kommet til Fyn igen, og vil forkæle min familie med nybagte gulerodsbrud. Jeg har bagt brudene mange gange før, for de smager simpelhen så godt - sådan lidt svampede og søde.
Man kan udskifte gulerødderne og solsikkekerne med andre ingredienser. Har også bagt dem med nødder og rosiner, og de blev også ret gode. Hvis man synes at brudene hælder lidt mod den usunde side - da der både er smør og sukker i, kan man spare at smørre dem med smør, da de sagtens kan spises, som de er ; ) 



Min opskrift er til ca. 15 brud.

  • 50 g. gær
  • 5 dl. lunkent vand
  • 200 g. grahamsmel
  • ca. 700 g, hvedemel
  • 70 g. sukker
  • 15 g. salt
  • 70 g smør
  • 2 æg
  • 150 g. solsikkekerner
  • 4 gulerødder 

Fremgangsmåde:
Jeg bruger min kitchenaid og propper bare hele molevitten i den. Starter dog først med lige at opløse gæren i vandet, før jeg propper mel, sukker og salt i. Når det er blandet sammen, tilsættes stuetempereret smør i små klumper. Lad maskinen ælte i ca. 6-8 min. Dejen skal nu hæve i 1 time. 
Når dejen er færdighævet, lægges den ud på et rent bord. Der laves en fordybning i dejen, hvor æggene, kernerne og revne gulerødder lægges i. Nu foldes dejen over de sidstnævnte ingredienser. 







Nu skal der hakkes i dejen med en plastiskskraber, som de bruger ved bageren. Når man ikke har taget sin egen med til fyn og ens mor ikke har en i skuffen, så kan man sagtens bruge en paletkniv. 
Man hakker godt i dejen og hakker så små boller ud, ligesom en hakkebøf. Brudene løftes over på en bageplade og bages i ca. 15 min i en 220 grader varm ovn. Brudene skal afkøles på en rist.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar