onsdag den 6. februar 2013

Gammeldaws fastelavnsboller




Hos bageren er der altid en højtid man kan fejre. Lige så snart kransekagen og julebollerne er af vejen, så er der plads til fastelavsboller i massevis. I lagkagehuset er fastelavnsbollesalget godt i gang og der er vildt mange slags at vælge imellem, alt efter om man er til de gammeldags eller til dem med fløde.
 Så hver gang en kunde siger, at de vil have en fastelavsbolle, så tager det sin tid, at forklare hvad de forskellige slags indeholder : ) 

Opskriften i får her, er på gammeldags fastelavsboller med creme. Opskriften er utrolig nem og med billige ingredienser. Så der er ingen undskyldning for ikke at bage en portion og evt. glæde ens studiegruppe, venner eller familie. 

Ingredienser:

Dejen
  • 500 g hvedemel
  • 100 g blødt smør
  • 50 g gær
  • 3 tsk vaniljesukker
  • 0,5 tsk kardemomme 
  • 1 æg
  • ca. 2 dl mælk
  • 1 tsk salt
Creme
  • 2 æg
  • 2 spsk sukker
  • 2,5 tsk maizena 
  • 2,5 dl. mælk
  • 0,5 stang vanilje. 

Fremgangsmåde:
Dejen
Lun mælken og rær gæren i. Tilsæt resten af ingredienser og rør dejen smidig og blød. Lad den hæve et lunt sted i 30 min.
Når hævningen er færdig, rulles dejen ud til en stor rektangel. Man kan selv bestemme, hvor tyndt man vil rulle dejen ud, men jeg synes, at det er ret lækkert, hvis den rulles tyndt ud. Nu skæres små firkanter ud på ca. 10*10 cm. og så fordeles cremen, ved at der lægges en klat i midten af hver lille firkant. Bollerne formes ved at samle hjørnerne og så mases siderne sammen, så cremen ikke falder ud under bagning. Bollerne sættes på en bageplade og skal nu hæve i 30 min, inden de pensles med et sammenpisket æg. De  bages ved 200 g varmluft i 10-15 min. Bagte med varmluft da jeg havde to plader i ovnen. Ved alm. ovn ville jeg bage dem på ca. 220 grader. Når bollerne er kølet af, kan de pyntes med lidt chokoladeglasur. 

Cremen
æg, sukker og maizena piskes godt sammen i en gryde. Tilsæt mælk, vaniljekorn og stang og bring det i kog under omrøring. Man skal sørge for at piske hele tiden, for pludselig får cremen konsistens. Når cremen er tilpas tyk, tages den af varmen og køles ned.  



Man kan sagtens variere indholdet i fastelavsbollerne.
 For eksempel kunne man bruge marcipan eller man kunne lægge et stykke æble eller et lille stykke chokolade inden i. 

Velbekomme : ) 



1 kommentar:

  1. :O håber du har sådan en med til mig imorgen!!! jeg ELSKER fastelavnsboller!!!! :D

    SvarSlet