lørdag den 8. december 2012

Cookies



Opskriften på disse cookies er fra Claus Meyers nye chokoladebog. Jeg kom i tanke om, at jeg gerne ville lave en lille værtindegave til en fra mit studie og tiden var knap. Så jeg fandt denne opskrift på politiken.dk, og jeg havde allerede alle ingredienser, så det var bare med at komme igang. 

Ingredienser:
  • 200g mørk chokolade
  • 100g hasselnødder
  • 125g smør
  • 200g brun farin  
  • 1 æg
  • 1/2 tsk natron
  • 1/2 tsk salt
  • 250 g hvedemel
  • lidt vanilje (havde kun lidt vaniljesukker)  
Fremgangsmåde:
Nødderne ristes på en pande, og chokoladen hakkes groft. 
Smør og brun farin røres rundt, og her brugte jeg min kitchen aid. Da det var blevet rørt lidt rundt, tilsatte jeg ægget. 
De tørre ingredienser blandes for sig og røres i den våde masse. Nødderne og chokoladen tilsættes også nu, og så skal man passe på med ikke at røre for meget, så nødderne går i stykker. 
De bages i en varmluftovn ved 190 grader i ca. 10 min. 

Hvis man ikke er vant til at bage småkager, skal man vide, at det er vigtigt, at de ikke bliver bagt for meget. -Især ikke når det er cookies, da de godt må være lidt bløde og seje indeni.
 Det er meningen, at kagerne er bløde når man tager dem ud af ovnen, men så bliver de dejlig sprøde, når de er afkølet. 

Da kagerne var afkølet, puttede jeg nogle stykker i et gammelt syltetøjsglas og bandt en rød sløjfe omkring. På den måde havde jeg en lille hyggelig værtindegave til om aftenen. : ) 

Konklusion:
Kagerne var virkelig nemme at lave, og det tog ingen tid før jeg kunne nyde den første. De smager ret godt, men jeg havde alligevel forventet lidt mere af dem. Måske har jeg bare for høje forventninger til Claus Meyers opskrifter ; ). Men hvis man hurtigt skal have lidt sødt til kaffen, eller hurtigt skal lave en lille værtindegave, som i mit tilfælde,så er det en god idé med cookies. Ingredienserne er simple og nogle man tit kan finde i sine køkkenskabe, så man ikke behøver gå ned og handle ind. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar