søndag den 23. december 2012

Æbleskiver




Ingen jul uden æbleskiver!
Så er det jul og jeg er taget hjem til Fyn og familien. Kom i tanke om, at jeg ikke havde fået æbleskiver en eneste gang denne december, så jeg ville glæde min mor og far ved at lave nogle hjemmebagte. 

Der blev ca. 12 stk ud af opskriften, som passede fint til 3 personer.


Ingredienser: 

  • 125 g mel
  • 3 æg ( deles i hvider og blommer)
  • 80 g mælk
  • 40 g fløde
  • 50 g smeltet smør
  • 35 g sukker
  • 2 g salt
  • 1 tsk. bagepulver
  • 1 tsk. kardemomme 
  • skal fra en øko citron. 
  • Evt. æbler, hvis man vil have et lille stykke æble indeni sin æbleskive. Jeg bagte dog uden æbler denne gang. 

Fremgangsmåde:
Smelt smør først, så det kan stå og køle af. Pisk æggehviderne stive sammen med saltet, og sæt det på køl.
Nu piskes blommer, fløde, sukker, kardemomme, og citronskal sammen. Mel og bagepulver blandes for sig, og piskes så i dejen. Nu skal mælk tilsættes og til sidst det smeltede afkølede smør. 
Hviderne vendes nu forsigtigt sammen med dejen, og den samlede masse stilles på køl i en times tid.


Find æbleskivepanden frem og put lidt smør i alle hullerne. Varm panden op og fyld så dejen i. Jeg gemte lidt af dejen og fyldte i en sprøjtepose.
Når æbleskiverne er klar til at blive vendt, vender jeg dem kun halvt, og så tager jeg min sprøjtepose og fylder lidt ekstra dej ind i midten, inden jeg vender æbleskiven helt rundt. Dette gør, at man får en helt rund æbleskive, som virkelig er fin. 


Æbleskiverne blev virkelig gode og jeg bliver overrasket hvert år over hvor nemme de er at lave. Jeg er rigtig glad for, at jeg nåede at bage dem, for det hører bare julen til, at man skal have æbleskiver. 







Ingen kommentarer:

Send en kommentar